söndag 1 maj 2011

Vilken härlig 1:a Maj dag vi fick....

1:a Maj på Torget
På väg upp till Hjässan
Äntligen uppe på Hjässan...

Vitsippor på Omberg


Visserligen blåste det nare och var bara 8 grader ute men ändå samlades det ovanligt mycket folk på torget och lyssnade på musikkår och talaren Torbjörn Gustafsson från vår lokal tidning. Det var trevligt, jag hjälpte till att servera lite kaffe och hade fixat en present till talaren som blev väldigt uppskattad. Efter att vi hade varit på torget så åkte vi till Omberg, Ekstams och vi, det blev en härlig tur. Så mycket vitsippor , det var som en matta i skog och mark av dem. Vi trälade oss ända upp på hjässan med mycket möda och besvär. Det är rakt uppför hur långt som helst verkade det som. Jag flåsade som en blåsbälg och knät stramade som bara den, Henry fick ont i höft och skanker men upp kom vi!! Det är en vidunderlig utsikt däruppifrån. Rakt ut över Vättern och över östgötaslätta....Härligt. Vi åkte sedan vägen nerför berget för vi skulle till Vadstena och fika. Uppe på hjässan på Omberg sken solen och det var riktigt fint, men när vi kom en bit på vägen nerför berget med bilen så började det att regna och hagla. Vilken tur vi hade som klarade oss torrskodda till bilen. Väl i Vadstena så pakerade vi på torget och gick till Gamla Konditoriet där. Ååååhh vad mycket fint och gott bröd de har där. Karin,Henry och jag tog varsin smörgåstårtebit , mannen tog en köttbullemacka efter det så tryckte jag i mig en bananbakelse, det gjorde mannen också. Vännerna tog varsin biskvi. Men sååå mätta vi blev och trötta. Bergsklättring och frisk luft tar på oss gamlingar.
Vi tog vägen över Skänninge hem och stannade till på ÖoB, vi behövde städmedel. När vi kom hem så skulle jag vila en liten stund men somnade och vaknade efter en timme....så kan det gå. Nu har mannen lagat mat och vi ska se på Mästarnas mästare...heja Stenmark!!

1 kommentar:

  1. Ja hujedamej vilken pärs det är att trava upp dit , man ångrar sig varenda gång man börjar . Men det är ju mödan värt !
    Jag hörde de öppnat en sån enorm glassbutik i Vadstena , man får väl göra ett besök om bara värmen kommer tillbaka !
    Kram/Lotta

    SvaraRadera