söndag 8 maj 2011

Lååångloppis i Tranås...

Musikkåren....
Det goda fikat....
Så här glad blev Karin när väskan återfanns...


Det var verkligen långloppis i Tranås. Hela Storgatan var fylld av stånd med massor av grejer. Jättekul. Ekstams kom och hämtade oss klockan halv 9 på lördagsmorgonen, jag lite sena var de, 4 minuter hahhaa..Det var ungefär 8 grader varmt ute men det hade utlovats en jättefin dag och solen sken redan innan vi åkte. Vi parkerade vid Ica och det var tur att vi var så tidiga annars hade vi inte fått någon bra parkering. Käre nå´n vad stånd det var, vi hann bara upp på gatan så stannade Karin och jag och rev ibland en massa kläder. Tjejen som hade det ståndet hade massor av kläder, men snåla som vi är, vi ville ju fynda, så tyckte vi att hon var för dyr. Men på sig hade hon en görsnygg kappa, den hade jag gladeligen betalat en hel del för.
Lite längre bort så träffade vi på några vi kände och av dem köpte jag en hissgardin till köket. Jättefin. Henry fyndade några små bilar, han samlar på gamla volkswagnar, det fanns lite här och var. Rätt var det var så var mannen försvunnen.....han hade redan gått igenom hela sta´n , käre nå´n...och vi hade inte hunnit en tredjedel.
Jag fyndade 6 små glas att ha the i, 5 fina vinglas på hög fot, gardinen har jag nämnt och sedan kunde jag inte låta bli ett par söta barnshorts i storlek 3 år precis nya, från Fransa, jag får väl se om lillasyster vill ha dem annars frågar jag grannen. Det fanns så mycket bytesgrejer och leksaker till små barn så det var inte vettigt....kostade inte något.
Jag köpte även n liten kofta inne på Kappahl, virkad att ha över ett linne eller så. Rea förstås. Sedan var vi på Sandströms, där köpte jag en vit klänning till midsommar, men den var inte billig, men jättefin.
Vi hade sån tur att vi fick ett bord på fiket, Vi tryckte ihop oss och Karin o Chrille gick in för att beställa. Vi träffade på Larsson där också, han var frufri den här helgen (frun var på resa med jobbet) . När de var inne och handlade så blev ett större bord ledig och Henry hoppade galant över staketetmed sina kassar och paxade det. Jag släpade över mina kassar med fynden men Larsson hjälpte mig att bära. Han är en gentleman,
Mannen och Karin kom snart ut med det goda fikat, när vi suttit en liten stund så sa jag till Karin:-"Var har du din väska?"-...Jösses vi glodde oss omkring, den stod så vackert kvar på den första platsen vi satt på, som tur var!!!! Vi kunde inte annat än skratta när det gick så bra. Under tiden vi fikade så väntade vi på musikkåren, de skulle spela, vår musikkår från Boxholm. Våra vänner har varit med i den förut.
Karlarna fick gå till bilen med fynden och vi gick vidare bland stånden en stund innan vi styrde kosan mot hembygden igen. Lite mat handlade vi också på Ica. Vi hade en underbar förmiddag där i solen och värmen. Jag träffade även på brorsdottern och snickaren.
Nu ska jag ge mig ut i solen en stund, jag har pimpat lite tändsticksaskar på förmiddagen och mannen är på cykeltur.
Ha en underbar dag i solen......

2 kommentarer:

  1. OJ jisses vilken dag !
    Har de loppis där varje år ??
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja, locket sitter fast på asken.
    Min beskrivning på asken finner du här.
    http://tesaprickiformar.blogspot.com/2010/01/ask-med-lock.html
    Kram Tesa

    SvaraRadera