fredag 24 december 2010

Julaftonsmorgon....


Det bästa jag vet på julen...att vakna tidigt, alla sover och tassa upp ur sängen. Fixa och dona lite, lyssna på radion och bara njuta av stillheten. I år är det ju alldeles underbart. Sonen är hemma (sover nu), snön lyser vit på taken, tända stearinljus, snart vaknar Chrille, det vet jag. Jag har precis satt in en jansson i ugnen, jag måste laga all mat på julaftonen, det gillar jag. Sill och köttbullar är klara föstås, jag gillar inte köttbullsdoften i håret hela dagen sen. Alla paketen ligger under granen, jag har tänt den nu.
Svärfar och Chrilles bror kommer vid 12,30 för att äta julmiddag med oss. Vid 15-15,30 kommer sonen hem till oss igen så delar vi ut julklapparna och fikar och smakar på alla julkakorna som Susanna och jag bakade. Sonen firar julmiddag med sin far i år, han får dela på sina gracer eftersom vi är skilda sen många år.
Lollo firar jul med sina föräldrar. De har det nog jättemysigt tror jag. Hennes pappa är en riktig "matpappa" och lagar jättegod mat. Han hade lagat nästan all mat till Per och Lollos bröllop förra hösten.
Chrille och Persan satt uppe rätt länge i går kväll tror jag, jag somnade , jag skulle ha en "uppeliggarkväll" efter 22,30 tänkte jag, dvs. jag skulle se på tv i sovrummet, men jag somnade som en stock och vaknade kl 05,15 som vanligt.
Jag ska ge Anki hennes julklappar också idag. Hoppas att hon blir glad för dem. Jag har redan fått av henne men jag har inte öppnat dem, de stod på trappan när jag kom hem från jobbet häromdagen. De har bråda tider i blomsteraffären nu.
Hoppas nu att vi träffar min käre lillebror i kväll och kan byta julklappar. I morgon bär det av till modern och de andra syskonen.
Nu ska jag njuta lite till och ta en kopp kaffe i skenet av ljusen.....GOD JUL!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar