lördag 19 maj 2012

Hemkomna igen.....

Nu längtar jag efter den här lille snutten igen...
efter en trevlig resa torsdag-fredag till Burg i Tyskland med makens jobb. Vi for iväg klockan 05,00 på torsdagsmorgonen, här hemma var det ganska fint väder på morgonkvisten men ju längre söderut vi kom ju mer regnade det. Men vad i hundan gjorde det, vi satt i en buss, som inte läckte utan var fin och varm och massor med glada kamrater var med på färden. Jag satt och slumrade till en liten stund och vips var det dags för morgonfika i Ljungby. Härligt! Kaffe, äggmackor,cupcakes slank ner som inget alls. Sedan var vi ju snart i Helsingborg och på färjan över till Helsingör. Snabbt ur bussen, upp för alla jäkla trappor och in i shopen på färjan. Ner för alla jäkla trappor och in i bussen igen.Två timmars färd genom Danmark, trafikstockning på motorvägen, men chauffören var en rådig man, tog en genväg så vi kom fram som ett jehu och kom på färjan till Burg. Tror vi åkte från Rödby. Ur bussen igen och upp för ännu mera trappor för att leta upp lite mat, jag var görhungrig, låååång kö till mat så när jag kom fram var jag mätt av att ha stått och sett på allt som alla andra fick, så det blev en portion pommes frites och en cola... Ner för alla trappor igen och in i bussen. Tjugo minuters färd så var vi framme i Heligehafen för att handla det vi ville ha......och som det handlades, jösses..... Två timmar hade vi på oss, vädret var kanon och mannen och jag var snart färdiga. I år köpte jag inte så mycket,vi har ju kvar sedan förra årets färd. Hittade i alla fall lite småflaskor med vin, som jag tycker är lagom att öppna och kul att sätta fram var sin när man har gäster. Vi låg på ett hotell som låg mitt inne i Burg, Wisser´s tror jag det hette. Mannen och jag blev förvisade till ett hus bredvid hotellet, -käre nå´n, tänkte jag när vi gick dit. Meeeen vilket hus och vilket rum, ett stort vardagsrum med portal in till sovrummet och stort och fint badrum. Kaminer och tv och nyrenoverat så det luktade olja ännu. Görfint. Maten på kvällen var väl så där....schnitzel som i min smak var helt okryddad, men vi åt och njöt i alla fall. Innan maten hade mannen och jag tagit en timmes promenad i staden på egen hand, annars hade vi nog somnat. Det är en vacker stad, gamla fina byggnader och massor med små mysiga restauranger, affärer och cafeér. Efter middagen blev det en krogrunda,jag hoppade över den men mannen hängde på en stund, men han var snart hemma igen, vi var rätt sega. Frukosten dagen därpå var jättebra. Klockan 10,00 därefter var det dags för hemfärd igen, men eftersom vi hade ätit klart frukosten när klockan var 08,00 så gick vi en morgonpromenad mannen och jag. Vi gick en annan väg än dagen innan och hittade ett annat område, typ Tornby en bit ifrån, gick in på affären där och glodde lite, inköpte en del i den affären också. Jag gick in i ett bageri utefter vägen och köpte varmt nybakat matbröd med oss hem eftersom jag visste att vi inget hade. Det tyckte de andra var görroligt att jag köpte mat och inte vin och sprit... Samma procedur som på nerresan upprepades på hemresan men i omvänd ordning och klockan 18,30 var vi hemma igen i ett strålande solsken. Cricke mötte upp oss och vi lastade i och ur hans bil och ner i matkällaren med allt inhandlat.Borta bra men hemma bäst och jag hann ju se på Let´s Dance och rösta på Anton....En alldeles härlig liten utflykt.....avslappnat och okonstlat och riktigt roligt..... Idag måste vi inhandla lite mat till kylskåpet, det ekade lite och ingen ost har vi....det är surt...nu när vi har så gött bröd, men nu ska jag sätta på kaffehurran och njuta av nybryggt kaffe och Ring så spelar vi...Melodikryss och av att vara ledig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar