tisdag 5 juni 2012

Kallt och blåsigt....

Det här bokmärket gjorde jag åt en FB vän... Så har det varit hela helgen tycker jag. Vi trotsade i alla fall kylan och for till Tranås med våra goa vänner Ekstams. Vi ville ha en gofika och se på musikkåren som paraderade. Den här lördagen var det Frälsningsarmens tur att marscha, de var inte dåliga. När vi fikat klart och sett på dem så skulle vi damer handla lite presenter. En till Gun som fyllde år i söndags och en till familjen Larsson som vi var bjudna till på lördagskvällen. Kan ju inte skriva vad vi köpte till Gunsan útifall att hon läser det här, men till Larssons hittade vi så fina skålar, en som det stod potatis på och en som det stod sill på. Jättesöta! Själv köpte jag en fin ram att ha korten på Tage i, samt att jag köpte en fin ram som jag ramade in hans små fotavtryck i, de fick jag när jag fyllde.Såååå söta! Jag hittade även en vaxduk att ha på bordet på trappan, en ljusgrå med vita prickar, den passade mig aldeles förträffligt. Som duktyngder köpte jag 4 små fjärilar, jättesöta. Men jag har inte lagt på den ännu, det blåser och är kallt som fanken här. Vi blev så väl förplägade med god mat och dryck hos Larsson, så jag åt så magen var precis uppblåst. De bjöd på rökt regnbåge och romsås, färskpotatis, sallad, rabarberpaj och vaniljsås (jag åt glass istället för rabarber). Kaffe och tårta. ja jösses...hur vi nu kunde trycka i oss allt, men det gick. I fredags kväll så gjorde mannen och jag en redig greksallad och jag bakade goda foccaciabröd med oliver och tomat till det. Så öppnade vi en flaska vin, vårt beställda vinpaket har kommit nu och vi var ju tvungna att smaka på ett , det var jättegott, tyckte även jag som inte gillar rödvin. Sista skvätten ur flaskan orkade vi inte , den slog jag ut på lördagsmorgonen....synd på så dyra droppar men usch vad ska det stå för.. I söndags så städade vi och röjde i källaren, vi hann halva källaren sedan var vi tvungna att gå upp och äta middag, jag hade en stek i ugnen och den blev så himla god. Att vi kunde äta nåt alls var ju ett mirakel efter all mat på lördagen. Lite senare på eftermiddagen så åkte vi ut en sväng med bilen och då kom vi till en bondgård där precis korna skulle gå ut på ängen igen efter att ha varit inne och mjölkat. Vi stannade till för vägen var avstängd när de passerade. Jag kan ine hjälpa att jag är så förtjust i kor, en av dem stannade vid grinden och jag frågade bonden om jag fick klappa henne och det fick jag ju, men det var knappt jag vågade, hon var så försiktig och slickade mig på handen och satte sedan upp näsan i vädret och grimaserade, jag hade just precis smort in händerna med handcreme när jag satt i bilen och det kände hon, det var inte populärt.... Igår så regnade det så det stod härliga till, men idag har det varit uppehåll och jag har varit på möte hela dagen. I morgon ska jag åka till lille Tage och hälsa på, mannen jobbar så jag åker själv, det ska bli kul, hoppas att vädret bjuder på en mildare temperatur i morgon på nationaldagen. Nu ska jag hänga lite tvätt, mina händer är förbaske mig stelfrusna och då är jag ändå inomhus, käre nån... Ha det så gött och ta vara på dagen.....efter tvättupphängningen ska jag pyssla lite tror jag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar