måndag 25 juni 2012

Midsommar 2012.....

Midsommar 2012....så var den till ända...
Vi for till Leksand på torsdagsmiddagen när mannen hade vaknat tillsammans med familjen Ekstams i våra husvagnar..Larssons och familjen Duva hade redan åkt i sina  bilar. Carina o Sören skulle hämta sina barnbarn först innan de åkte.
Jag var ner till torget och köpte jordgubbar och lite god ost innan mannen vaknade, solen strålade och det var en härlig dag.
Vi åkte i ett lugnt tempo upp mot Dalarna och Leksand strand. Vi stannade och fikade utefter vägen på ett jättebra ställe. Gott fika. När vi åkte vidare så ringde mannens telefon och han fick ett samtal om att en av våra vänner hade gått bort samma dag. Vi blev så ledsna och det förmörkade den annars så soliga dagen.
Det tog ungefär 5 timmar att åka upp , när vi kom fram så var den första vi fick se Sören som kom ut ur en stuga.
Vi checkade in och började sätta upp våra förtält. För oss var det första gången som vi såg vårt....det gick jättebra och mycket tack vare Henry som är en riktig duktig pedagog och förklarar och  visar med stort tålamod.
Lite senare dök Carina och Sören med barn och barnbarn upp hos oss och vi satt och samspråkade en stund på kvällen. Barnen var för härliga, söta och fulla av förväntan...
På midsommaraftonen så cyklade vi in till Leksand centrum och fikade och handlade, sedan cyklade vi tillbaka för att inmundiga oss lite sill och potäter.
På kvällen cyklade vi in till Gropen för att se när de reste midsommarstången, Sveriges längsta , det var så soligt och skönt, vi satte oss i slänten i gropen för att se och det bara fylldes på med mer och mer folk. De sa att det var ca 20 000 personer där....
Resningen höll på till klockan 21,30 ungefär, det svajade och svängde men till slut var den på plats.
Vi cyklade tillbaka, men vi orkade inte grilla, vi satte oss i Ekstams förtält med en öl och lite ost och kex, jooo, vi grillade lite korv också. Det var några smågrabbar som kom och pratade och cyklade kring gubbarna och de visade hur de kunde sladda med cyklarna.
När jag gick över med lite förplägnad så frågade småpojkarna mig " var grabbarna var?" De blev populära..
På midsommardagen tog vi oss en tripp till Rättvik,Nusnäs och Mora...så nu har jag en vit dalahäst...som jag velat ha. Chrille vann en liten krok i ett lottstånd, den är jättesöt. Vi köpte även en haklapp till Tage med dalahästar på, såklart.
På kvällen grillade vi lite och plockade ihop förtälten eftersom de varnade för regn.
Småkillarna kom farande till Henry och frågade var han hade varit hela dagen...
Det blev inte mycket med regnet, det regnade lite på efternatten.
På morgonen åt vi frukost och sedan for vi hemåt, vi stannade till i Insjön på en outlet och jag köpte två par skor, jättefina , för halva priset. De hade nästan alla märkesskor. Jättekul.
Hemresan gick bra och vi stannade till och åt på samma ställe som på uppresan. När vi kom till Motala så mötte vi regnet och sedan har det regnat och regnat och det regnar fortfarande....
Idag har jag varit på möte i Linköping och då passade jag på att köpa en present till grannfamiljen som har fått en liten son, (och en liten sak till Tage också förstås)
Snart ska jag iväg på fullmäktige, sedan är det jobb i 4 veckor innan det blir semester.
Idag går mina tankar till min väninna som mist sin man....livet är skört.....

Ha en fin kväll trots regnet..
Gropen, vi och 19 999 till...

här kommer de med ringarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar