söndag 29 september 2013

Hemkomna igen....

Efter en jättetrevlig vistelse i Tyskland med ert alldeles underbart väder.
Vi startade vår resa i torsdags morse kl 04.30 då Karin kom o hämtade oss. Chrille satte sig vid ratten och vi satte oss tillrätta och tjattrade ända ner till Helsingborg, där vi hämtade upp Henry. Han hade varit där och jobbat i veckan. Vi stannade naturligtvis och fikade lite på medhavd matsäck i kölmörkret på en parkeringsplats utefter E4.
När vi hämtat upp Henry så fortsatte vi över Till Danmark med den färjan....genom Danmark och på nästa färja till Tyskland. När vi väl kom till Tyskland så åkte vi till Luneburg och stannade där på ett jättefint hotell. Vi gick ut på stan på eftermiddag/kvällen och letade på en bra restaurang. Där smorde vi kråset med schnitzel i storlek xxl. Det var gott och vi var jättehungriga.
Vi gick sedan en promenad på staden och glodde i affärer, handlade lite och gick tillbaka till hotellet för att gå till terminalbadet och bada, det ingick i priset.
Vi kunde gå genom huset till badet och där fanns det en hel massa attraktioner. Vi slängde oss i en bubbelpool och satt där så vi blev precis skrumpna. Henry gick till bastun och vi fick för oss att också gå dit. Så Vi andra tre lufsade iväg till bastuavdelningen, men när vi väl kom dit så fick vi en smärre chock, alla var nakna och vi tvärvände...rätt in i en naken gubbe, vi visste inte var vi skulle ta vägen. Så vi gick ut igen alla tre, sedan hittade Karin och jag en bastu endast för damer.....då hade vi ingen handduk med oss.....så jag gav upp.
När vi badat färdigt och duschat av oss så satte vi oss i vårt vardagsrum med ett glas vin och en öl till gubbarna och pratade och skrattade en stund.
Det var ett jättefint lyxhotell så vi hade som ett avdelat vardagsrum med fåtöljer och soffor .
På morgonen åt vi en stadig frukost och gav oss sedan iväg till Wolfsburg och autostadt. Vägen dit var en liten guppig skruttväg så vi trodde att vi hade åkt fel. Vi hade räknat med att det skulle ta en timma men det tog över två timmar.
Utefter den lilla sketvägen stod det en massa husvagnar med jämna mellanrum, på dem stod det " Sexy girls"..... Käre nån......vi trodde inte våra ögon. Men det verkade inte vara någon kommers där då i alla fall.
Vi kom fram till Wolfsburg och mildeeee tid vilken stor anläggning det var. Vi åkte båt en liten sträcka sedan fick vi åka i ett tåg runt i anläggningen. Det var jättekul, vi var på ett bilmuseum där det fanns massor med bilar från alla möjliga tidsepoker.....jättekul, men sedan orkade inte jag mer utan jag satt i en restaurang och tog en alsterwasser och bara njöt av tillvaron.
Vi åkte därifrån på eftermiddagen och vi åkte ganska långt tillbaka mot Puttgarden, vi hade bokat hotell o Grömitz ett litet fint samhälle där hotellet låg precis vid stranden.det måste vara underbart att vara där på sommaren.
Den kvällen var vi görtrötta  men vi gick ner i baren på happy hour en stund och slappade lite.
På lördagsmorgonen åt vi en göööörfrukost igen och åkte till Burg för lite shopping, onödig sådan egentligen, men roligt.
Vi kom med färjan vid 12,15  och på färjan åt vi jättegod mat......så vi blev mätta. Shoppa lite parfym hann vi också.....
Vi åkte till Munka Ljungby och hämtade en lastbil som Henry skulle köra till Jönköping. Så där tog Karin o Henry lastbilen och vi tog Herman och åkte till Jönköping där vi möttes igen och slog våra påsar ihop mot kära gamla Boxholm....
Ingen frei fahrt, ingen autobahn, ingen alsterwasser, inga sexy girls utefter den vägen i alla fall. Dock körde vi om ett Boxholmspar ett par gånger....
Det var skönt att vara hemma igen, men käre nån vad trevligt vi haft!!!
Ha en fin söndag.....nu ska jag koka marmelad.....